20.9. luennolla tuli esille POPS 2004. Siihen oli sisällytetty kohta nimeltä Viestintä ja Mediataito, sekä sellainen kohta kuin Ihminen ja Teknologia. Nämä kohdat ovat tiukasti yhteydessä madiakasvatukseen. Viestintä ja Meidataito juuri sanoo että päämääränä olisi "edistää median aseman ja merkityksen ymmärtämistä". Ja näitä "mediataitoja tulee harjoitella sekä viestien vastaanottajana että tuottajana".Kun puhuttiin tästä oppimista mediasta ja medialla, niin tässähän jo näkyy molemmat, vaikkakin ehkä vähän enemmän medialla. Sanat 'ymmärtäminen' ja 'harjoittelu 'ainakin sanoisivat minulle näin. Tavoitteena on suhtautua "kriittisesti  median välittämiin sisältöihin ja pohtimaan niihin liittyviä eettisiä ja esteettisiä arvoja viestinnässä". Tässähän on lyhyesti sanottu se mistä kurssin aikana on jo paljon puhuttu. Ja näin se on kirjoitettu perusopetussuunnitelmaan.

Ihminen ja Teknologia osuudessa on päämääränä "auttaa oppilasta ymmärtämään ihmisen suhdetta teknologiaan ja auttaa näkemään teknologian merkitys arkielämässämme". ja perusopetuksen tulee tämän mukaan "opastaa järkeviin valintoihin ja johdattaa pohtimaan teknologiaan liittyviä eettisiä, moraalisia ja tasa-arvokysymyksiä". Tässä olisi mielestäni sitten kyse oppimista mediasta. Nykyajan teknologiallahan on erittäin paljon tekemistä median kanssa. Tässä on siis molemmissa nyt ilmaistu suorina sanoina että mediakasvatusta pitää opettaa, mutta sen haittoja myös ilmaisemaan. Voisin sen sanoa että nämä kaksi kohtaa voisivat olla osa samaa, niin lähellä toisiaan ovat. Kun toista ottaa esille omilla oppitunneillaan, myös toinen tulee aika varmasti mukaan.

Tunnilla tuli myös puhetta siitä että oppiminen sisältää ainakin tiedon, välineet ja käytännöt. On totta että kaikkihan nämä tulevat esille kun yhtä niistä yrittää opettaa. Vaikka tietoahan sitä painotetaan ainakin peruskoulun puolella. Mutta pakko se tieto on jotenkin esittää, ja sitä kautta tulee mukaan välineet. Ja tietoahan myös käytetään, ja se nyt olisi hyvä jos myös sitä opetettaisiin. On turha opettaa tietokoneesta ilman tietokonetta, ja tyhmää siitä on sitten opettaa jos ei myös opeta sitä mitä käytäntöjä siihen liittyy. Koulun ja koulussa olevien aineiden tarkoituksena on loppuen lopuksi kuitenkin tehdä oppilaasta yhteiskuntakelpoinen (niinkuin oli luennolla puhetta). Tieto ei ole tärkeintä, vaikka se onkin tärkeää. Myös sosiaalinen kanssakäyminen ja median kanssa toimiminen on opittava.

Tässä tuli nyt mieleen nuorten tiedon tuottaminen mediassa. Olisi hyvä, että koulussa olisi enemmän mediaan liittyvän eettisyyden ja vastuun opettamista nuorille. On ollut esim. lehdissä siitä miten oppilasta syytettiin kunnianloukkauksesta. Hän oli laittanut opettajasta videon youtubeen, jossa opettaja oli laulanut. Muistaakseni sen otsikko oli tyyliin "mental patient sings karaoke". Oppilaan mielestä tämä oli varmasti hyvä vitsi, mutta ehkä hänelle ei tullut mieleen että voisi tulla vastuuseen vitsistään. Nyt hänet on sitten tuomittu sakkoihin. Jos tällä oppilaalla olisi ollut parempi opetus liittyen vastuun kantamiseen, niin olisiko näin tapahtunut? Nuoret ovat silti aina nuoria. Mutta nykyään nuoret ovat nuoria joilla on yhteys koko maailmaan internetin kautta.